Voormalig ABN AMRO kantoor Den Haag herbergt nu volautomatische parkeergarage

28-4-2017

abngarage

Aan de buitenkant lijkt het wel een kantoor, maar de poort aan de Hoge Nieuwstraat, vlakbij de Kneuterdijk in de hofstad verraadt een heel ander gebruik. Via een liftrobot kunnen 52 auto’s op negen verdiepingen worden gestald. Een uitkomst voor ontwikkelaars in binnensteden. VJ was bij de vuurdoop.

Op een stuk stadsgrond van slechts 133 m2 (7,40 bij 18 meter) kunnen 52 auto’s op negen verdiepingen snel en veilig worden gestald. Men rijdt de poort binnen op een plateau, stapt uit en een liftrobot zet de auto vervolgens ergens in de beschikbare vakken weg. Breed genoeg om de steeds breder wordende auto’s te kunnen herbergen en met 2500 kilo kunnen de grootste SUV’s er ook terecht. Tussen de ijzeren kolommen zijn de tegels op de keldervloer waar voorheen de bankkluizen stonden, nog goed zichtbaar.

Neusje van de zalm
Mechanische parkeersystemen zijn er overigens al heel lang, maar deze in Den Haag gevestigde volautomatische parkeergarage van het Duitse Wöhr is het neusje van de zalm. Het is de eerste van deze soort in Nederland. Wöhr is volgens directeur John Krijnen van Car Parkers Nederland de ‘Rolls Royce’ onder de automatische parkeersystemen. “Het is zeer gebruikersvriendelijk en werkt zeer snel”, zegt Krijnen.

Ook aan veiligheid hoeft dankzij de spreekwoordelijke Duitse Gründlichkeit niet aan te worden getwijfeld. Overal zitten sensoren die afwijkingen registreren en zo nodig het systeem stopzetten. “Voordat de auto in het vak wordt gezet moet je je afmelden en enkele vragen beantwoorden”. Daar komt bij dat alle dagelijkse parkeerbewegingen worden geregistreerd: ‘vreemde’ patronen worden in het hoofdkantoor van Wöhr in Friolzheim geanalyseerd en teruggekoppeld met Car Parkers.

Car Parkers Nederland vertegenwoordigt al sinds 1992 het Zuidduitse bedrijf dat vanaf 1959 mechanische parkeersystemen ontwikkelt en verkoopt. In Nederland heeft Car Parkers inmiddels 1700 parkeerplaatsen met Wöhr-systemen gerealiseerd.

Meevallende kosten
De parkeergarage op de hoek van de Kneuterdijk en Nieuwe Hoogstraat is in opdracht van Maasstede Vastgoed Ontwikkeling gerealiseerd en bedoeld voor gebruikers van het naast gelegen kantoorpand.

Volgens Krijnen liggen de kosten om deze volautomatische parkeergarage met 52 plekken op een grondoppervlak van 133 m2 te bouwen op circa €22.500 per parkeerplaats. Niet alleen voor kantoorgebruikers maar zeker ook in binnenstedelijke woningbouw verlichten dergelijke mechanische parkeersystemen de plaatselijke parkeerdruk. De gemeente Den Haag heeft een positieve rol gespeeld om een dergelijke mechanische parkeergarage in een voormalig bankgebouw toe te staan.


Financieel ziet het plaatje er zonnig uit. “Huizen verhuur en verkoop je veel sneller als je als ontwikkelaar ook parkeerplaatsen erbij kan aanbieden.” In Amsterdam zijn mechanische parkeersystemen bekend met abonnementsprijzen van circa €500 per maand per parkeerplaats. Krijnen: “Het is aan de ontwikkelaar zelf hoe hij het parkeren in rekening brengt.”

Niet voorop
Nederland loopt ondanks de hoge bevolkingsdichtheid bepaald niet voorop met de invoer van mechanische parkeersystemen. In de VS en Japan zijn die veel meer in zwang dan in ons land. Maar de bewustwording onder ontwikkelaars stijgt, signaleert Krijnen. “We zien dat ontwikkelaars steeds meer van overtuigd zijn om in een vroeg stadium na te denken over parkeeroplossingen in plaats dat ze het parkeren aan de gemeente overlaten.”

Lees ook het toepasselijke artikel dat op dezelfde dag verscheen: Verdichten lukt niet: ‘Parkeernorm belemmert binnenstedelijke bouw’

Onderste foto voorbeeld van gebruik om klassiekers te stallen.

Bron: www.vastgoedjournaal.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aan de buitenkant lijkt het wel een kantoor, maar de poort aan de Hoge Nieuwstraat, vlakbij de Kneuterdijk in de hofstad verraadt een heel ander gebruik. Via een liftrobot kunnen 52 auto’s op negen verdiepingen worden gestald. Een uitkomst voor ontwikkelaars in binnensteden. VJ was bij de vuurdoop.

Op een stuk stadsgrond van slechts 133 m2 (7,40 bij 18 meter) kunnen 52 auto’s op negen verdiepingen snel en veilig worden gestald. Men rijdt de poort binnen op een plateau, stapt uit en een liftrobot zet de auto vervolgens ergens in de beschikbare vakken weg. Breed genoeg om de steeds breder wordende auto’s te kunnen herbergen en met 2500 kilo kunnen de grootste SUV’s er ook terecht. Tussen de ijzeren kolommen zijn de tegels op de keldervloer waar voorheen de bankkluizen stonden, nog goed zichtbaar.

Neusje van de zalm
Mechanische parkeersystemen zijn er overigens al heel lang, maar deze in Den Haag gevestigde volautomatische parkeergarage van het Duitse Wöhr is het neusje van de zalm. Het is de eerste van deze soort in Nederland. Wöhr is volgens directeur John Krijnen van Car Parkers Nederland de ‘Rolls Royce’ onder de automatische parkeersystemen. “Het is zeer gebruikersvriendelijk en werkt zeer snel”, zegt Krijnen.

Ook aan veiligheid hoeft dankzij de spreekwoordelijke Duitse Gründlichkeit niet aan te worden getwijfeld. Overal zitten sensoren die afwijkingen registreren en zo nodig het systeem stopzetten. “Voordat de auto in het vak wordt gezet moet je je afmelden en enkele vragen beantwoorden”. Daar komt bij dat alle dagelijkse parkeerbewegingen worden geregistreerd: ‘vreemde’ patronen worden in het hoofdkantoor van Wöhr in Friolzheim geanalyseerd en teruggekoppeld met Car Parkers.

Car Parkers Nederland vertegenwoordigt al sinds 1992 het Zuidduitse bedrijf dat vanaf 1959 mechanische parkeersystemen ontwikkelt en verkoopt. In Nederland heeft Car Parkers inmiddels 1700 parkeerplaatsen met Wöhr-systemen gerealiseerd.

Meevallende kosten
De parkeergarage op de hoek van de Kneuterdijk en Nieuwe Hoogstraat is in opdracht van Maasstede Vastgoed Ontwikkeling gerealiseerd en bedoeld voor gebruikers van het naast gelegen kantoorpand.

Volgens Krijnen liggen de kosten om deze volautomatische parkeergarage met 52 plekken op een grondoppervlak van 133 m2 te bouwen op circa €22.500 per parkeerplaats. Niet alleen voor kantoorgebruikers maar zeker ook in binnenstedelijke woningbouw verlichten dergelijke mechanische parkeersystemen de plaatselijke parkeerdruk. De gemeente Den Haag heeft een positieve rol gespeeld om een dergelijke mechanische parkeergarage in een voormalig bankgebouw toe te staan.


Financieel ziet het plaatje er zonnig uit. “Huizen verhuur en verkoop je veel sneller als je als ontwikkelaar ook parkeerplaatsen erbij kan aanbieden.” In Amsterdam zijn mechanische parkeersystemen bekend met abonnementsprijzen van circa €500 per maand per parkeerplaats. Krijnen: “Het is aan de ontwikkelaar zelf hoe hij het parkeren in rekening brengt.”

Niet voorop
Nederland loopt ondanks de hoge bevolkingsdichtheid bepaald niet voorop met de invoer van mechanische parkeersystemen. In de VS en Japan zijn die veel meer in zwang dan in ons land. Maar de bewustwording onder ontwikkelaars stijgt, signaleert Krijnen. “We zien dat ontwikkelaars steeds meer van overtuigd zijn om in een vroeg stadium na te denken over parkeeroplossingen in plaats dat ze het parkeren aan de gemeente overlaten.”

Lees ook het toepasselijke artikel dat op dezelfde dag verscheen: Verdichten lukt niet: ‘Parkeernorm belemmert binnenstedelijke bouw’

Onderste foto voorbeeld van gebruik om klassiekers te stallen.

 

REACTIES